sábado, 16 de maio de 2009

17 de Maio

Esse sera o meu segundo 17 de maio,na sexta feira no Barnehagen,fizemos uma festinha com todas as criancas e pais .Foi muito legal.foomos para o desfile e depois voltamos para o Barnehagen e comemos bolos , tortas e tomamos refresco de bringebæar.As Criancas cantaram musicas comemorando o 17 de maio e o Hino do pais eh claro.

O Hino da Noruega se chama Ja, vi elsker dette landet (em português: Sim, nós amamos este país). A melodia foi composta por
Rikard Nordraak em 1864, e a letra foi escrita por Bjørnstjerne Bjørnson em 1870
Ja, vi elsker dette landet,
som det stiger frem,furet,
værbitt, over vannet,med de tusen hjem.
Elsker, elsker det og tenker
på vår far og mor
og den saganatt som senker
drømmer på vår jord.
Norske mann i hus og hytte,
takk din store Gud!
Landet ville han beskytteskjønt det mørkt så ut.
Alt hva fedrene har kjempet,
mødrene har grett,har den Herre stille lempet,
så vi vant vår rett.
Ja, vi elsker dette landet,som det stiger frem,
furet, værbitt over vannet,med de tusen hjem!
Og som fedres kamp
har hevetdet fra nød til seierogså vi når det blir krevet,
for dets fred slår leir.
Ontem tambem ,depois da apresentacao das criancas eu tive q fazer um discurso ! Foi missao de um dia para o outro , e confesso q foi um pouco dificil,nao para escrever ,pois ate q gosto,mas o fato de ter que traduzir e falar em noruegues,pois ainda nao domino muito bem ,mas o Brede me ajudou bastante. aqui esta o meu discurso de 17 de maio .
På søndag feirer det norske folk nasjonaldagen . Jeg har spurt masse folk her om hva 17. Mai betyr for de og hva de føler for dagen. Jeg har ikke bare spurt nordmen, men også masse folk fra andre land og kulturer som er som meg, også en del av landet nå. Mange synes det var et vanskelig spørsmål, men jeg tror også at det fikk mange til å tenke på hvordan det er å være fra et annet land her.
For mange betyr 17. Mai lykke, fest, sol, 17.mai tog, musikk, masse is, pølse , fridag og sosialt samvær med familie og venner. Noen sier det ikke betyr noe, og at de ikke bryr seg om dagen, andre sier det er en fest kun for nordmenn og mange synes det er interessant å bare følge med på festen. Men alikevel, alle sier de er stolte av å være en del av Norge, og at 17. Mai betyr uavhengighet, at vi har vårt eget flagg, at vi kan danse, lytte til musikk og alt slikt som før var ulovlig. Eldre folk vet at det var hardt å leve før i tiden, men at det var enda vanskeligere før dem også da deres foreldre fortalte om det. De er veldig stolte av 17. Mai og historien om dette landet.
Noen sier de føler seg veldig trygg og komfortable her. At de har funnet roen og freden her, at de kan studere og bygge en god fremtid for seg selv og sin familie. De kan gi mer av seg selv her.
Mange feirer sin første 17 mai i år og er veldig spent på atmosfæren og festen på søndag. Yngre folk tenker mer på festing med alkohol, foreldre og besteforeldre vil se på toget og gleder seg veldig over det og se alle de glade barna. Det beste med 17 mai er at det er i mai, og ikke i november. Dette fordi det er mye mer fargerikt i mai en sent på høsten.
Hvilke følelser og hva betyr 17. Mai for dere. Spesielt for meg betyr det respekt for landet som tok imot meg og mine barn, landet som jeg valgte på grun av forelskelse, som jeg vil bo i og bygge mitt liv videre i, noe som ikke er lett da jeg forlot fødelandet mitt.
Det å finne en vakker og tradisjonell bunad å bruke denne dagen er noe jeg ønsker, men jeg er ikke modig nok til å bruke det. Når jeg ser på toget, alle barna og kongen som står på balkongen og vinker til folket så blir jeg ”elektrisk”. Jeg elsker å se patriotismen til det norske folk som er meget høyt hele året gjennom, men som er enda høyere den 17. Mai. Barna synger sanger om landet og vifter med sine flagg. 17 mai for meg betyr at jeg kan hygge meg og være en del av en så flott kultur. HIPP HIPP HURRA TIL ALLE.
Quando comecei a falar ,ainda tinha o burburinho das pessoas falando,criancas com seus gritinhos ,eu comecei a ler , e ao mesmo tempo ,me perguntava: q q eu estou fazendo aqui falando para esse povo,mas ,continuei ,sei q foram se calando um a um e por fim somente escutava a mim mesma.Quando terminei, fui aplaudida de pe! hehe ,genteeeeeeeeee inacreditavel ,olhava a volta e tinha gente ate chorando! os pais depois vinha ate mim e abracavam e falavam q tinha sido lindo, que foi de muito bom gosto e blablabla.Eh muito gostoso esse sentimento.Minha chefe veio me parabenizar e ficou falando um monte de elogios,quem nao gosta nao eh mesmo??
Amanha domingao 17 de Maio , a meteorlogia promete dia lindo para a Noruega.Aqui em casa vamos todos acordar cedo,vestir roupa de festa,para ir ver o desfile das criancas e escolas,e a Familia Real dando tchauzinho do balcao do castelo.Depois vamos comer cachorro quente, sentar no gramado, e tomar sorvete e curtir em familia.essas coisas sao muito boas por sinal.

Um comentário:

  1. Eita, tá poderosa, com discurso e tudo mais. Eu teria amarelado, e mais em outra língua.
    Parabéns!!!!
    Amanhã vou ver se consigo acordar cedo e sem preguica pra ir ver os desfiles por aqui e dar uns cliques. Não deixe de registrar, tirar foto com a família real, ou da família real, e postar tudo aqui pra gente ler.

    Beijo

    ResponderExcluir